Friday 28 June 2013

Ceita hari ini .

Assalamualaikum .

Sembang di pagi hari bersama budak yang ibu jaga . *Tapi update petang . Hihi .

Hifiv : Kakak , nak main laptop .*Tetiba dia baca ayat kursi . Lancar walapun ada pelat sikit .
Aku : Hifiv baca doa apa tuh ?
Hifiv : Ayat kursi lahh .
Aku : Bila time hifiv baca doa tuh ?
Hifiv : Hifiv baca dengan ummi . Masa nak tidur .
Aku : Kenapa kena baca ?
Hifiv : Sebab kena bacalah . Sebab ALLAH suruh . Sebab ALLAH ummi dengan ayah suruh .
Aku : *Nak tergelak jugak dengar jawaban dia sebab kelakar + comei .

Lepastu sesaje bukak ayat kursi dekat phone .  Dia stop kejap main game pastu pergi dekat aku . Aku tanya , nie doa apa ? Dia jawab ayat kursi . ALLAH . Baru baca permulaan ayat , dia dah tahu . Terharu akak dengar dik . Dia baru umur 4tahun . Kadang-kadang bila main game pun dia mesti baca ayat kursi ataupun berzikir . Benarlah kata peribahasa "Biarlah melentur buluh dari rebung" . Dari kecil lagi kita perlu didik bakal pemimpin kita jadi manusia yang berguna . Sentiasa ingatkan akhirat . Dan aku harap aku jugak boleh jadi seperti dia . Walaupun nakal tapi kadang-kadang bila kita ajar dia , dia nak ikut . Budak-budak memanglah nakal . Kita pun dulu nakal . Hihi . Okaylah itu je .

Tamat .

menulis kerana ikhlas maka membaca jugak haruslah ikhlas

No comments: