Saturday 11 February 2012

dalam berbicara menggunakan akal bukan mulut!

Assalamualaikum dan salam 1 blogger.Alhamdulilah kita masih diberi nyawa untuk bernafas dibumiNYA.dan diberikan peluang untuk bertaubat bukannya menambah dosa yang kian bertimbun dibahu kiri ini.saya bercakap atas dasar nasihatkan diri sendiri yang kadang kala alpa dengan akhirat..

Kehidupan yang kita bina berlandaskan oleh ALLAH swt.Apa sahaja yang kita lakukan hanya kerana ALLAH swt.Tapi kita manusia yang lalai dan taksub dengan duniawi yang hanya sementara dibumi ini.Duniawi yang diagungkan bukan akhirat.Padahal,akhirat amat penting!saya bukan katakan diri ini bagus.Saya juga manusia biasa yang melakukan kesalahan.

Emm..itu hanya permulaan bicara saya harini.maaf kalau ada yang tersinggung.harini saya nak update tentang "dalam berbicara".kadang-kadang,kita bukak mulut jew orang dah tak suka.macam video matlutfi90 yang tajuk video dia "masalah".haha.just for fun.best giler video dia.dia memang terbaik.okay2!chop!sorry ye =)

serius! manusia amat PELIK untuk difahami dalam diri manusia ini.Ada faham apa yang saya cuba sampaikan?kalau tak faham,cuba fahamkan!Tak kisah larh berapa usia kita,dalam kita mengeluarkan bait-bait kata dari mulut pasti ada yang tidak menyenangkan hati.betol =) taknak percaye sudah!hehe.kadang kita tak sedar pown apa yang kita cakap tuh sampai orang yang mendengar kita berbicara terluka.Dan nak jaga hati manusia pown bukannya senang.walaupun kita dah kenal seseorang itu lama,kita takkan pernah kenal hati budi dia macam mana.sebab manusia cepat berubah.sorry kalau apa yang saya cakap ini salah.For example dalam kita berbicara:

Dalam berbicara 1:kita post tentang islamik dekat FACEBOOK,sesetengah orang akan mempertikaikan apa yang kita buat.padahal kita hanya mahu kongsi sesuatu yang berfaedah.
Dalam berbicara 2:manusia akan salah faham bila apa yang kita tulis dekat FACEBOOK adalah betol.seolah-olah orang itu mengatakan diri dia.padahal tak pown.
Dalam berbicara 3:menggunakan kata-kata kesat.nak tanya,bagus kew cakap mcm tuh?kadang terpikir,kenapalah ada perkataan macam tuh.budak tak sekolah pown boleh ikut.emm.
Dalam berbicara 4:manusia tidak boleh ditegur.siapa setuju apa yg saya cakap nie?anggaplah teguran membawa kpd kebaikan.jgn cepat melenting.nnt cepat tua.hehehe.

okay!kesimpulan yang cuba saya katakan dekat sini.mulut adalah tempat yang sensitif pada semua manusia.mulut juga amat berbisa jika tidak kena pada tempatnya.oleh itu,pastikan mulut itu hanya mengeluarkan perkara yg baik2 sahaja.ingat ye!kita akan disoal di akhirat nnt =) so,berbicara menggunakan akal bukan mulut ye.
Akhir kata dari saya,maafkan diri ini jika ada yang tersinggung.sy berbicara kerana pengalaman hidup.niat sy hanya ingin melakukan kebaikan bukan mengata orang.sekian.Assalamualaikum =)

kalau baca sayang!



menulis kerana ikhlas maka membaca jugak haruslah ikhlas

No comments: